Modulname |
Shakespeare: Meet the Bard! |
Gebiet |
|
Profil |
Profil Freie Studien
|
CPs |
5 CP |
Campus |
Hier geht
es zum Vorlesungsverzeichnis |
Voraussetzungen |
Beherrschung der englischen Sprache in Wort und Schrift mind. auf Niveau B2. Studierende der Anglistik/Amerikanistik können an diesem Modul zwar teilnehmen, jedoch keine Credit Points für den Optionalbereich erwerben. |
Besonderheiten |
TN-Plätze 5 / 40 Sprache Die Unterrichtssprache ist Englisch; alle mündlichen und schriftlichen Leistungen müssen in Englisch erbracht werden. Termin der 1. Sitzung Dienstag, 17.10.2023, 8:30 Uhr. Anmeldung per VSPL über den Optionalbereich Bei Problemen mit der VSPL-Anmeldung kann eine rechtzeitige Anmeldung vor Beginn des Moduls immer auch bei der/dem Lehrenden erfolgen (in der Sprechstunde oder per Email). Zusammensetzung der Endnote Die Endnote des Moduls wird aus dem Durchschnitt der Modulteilprüfungen beider Lehrveranstaltungen errechnet. Prüfungstermin Es gibt keinen Prüfungstermin außerhalb der regulären Veranstaltungszeiten. |
Blockseminar |
Nein |
Vorkenntnisse |
|
Veranstaltungszeit |
Freitag 12:00 - 14:00, Dienstag 08:30 - 10:00 |
Dozenten |
Jan Mosch, Roland Weidle |
Arbeitsaufwand |
Teil 1: 2,5 CP, 2 SWS; short oral exam Teil 2: 2,5 CP, 2 SWS; essay |
Literatur |
Part 1: the PowerPoint presentations will be made available on Moodle. There is no need to purchase a course book. Part 2: Shakespeare’s Poems , ed. Katherine Duncan-Jones and H.R. Woudhuysen (Arden Shakespeare, ISBN: 9781903436875); Shakespeare’s Sonnets , ed. Katherine Duncan-Jones (Arden, 9781408017975). |
Modulteil |
[050627] Shakespeares Poetry - WS 23/24, [050624] Shakespeares Comedies - WS 23/24 |
Modultyp |
|
Modulanbieter |
Fakultät für Philologie, IV. Englisches Seminar, Fakultät für Philologie |
Inhalt |
Far from being old hat, Shakespeare is still played on international theatre stages, provides inspiration and material for popular film and music, and figures as the intertextual referent of a broad range of national and postcolonial literatures. This module gives you an ideal chance to go back to Shakespeare’s source texts, and encounter the bard both in a familiar and unexpected light, as dramatist and poet. If you are into (comparative) literature, intertextuality, early modernism academically or just an avidly reading/writing Anglophile, this course might be for you! Part 1: Shakespeare’s Comedies, WS 2023/24, di 8.30-10 The lecture will give an overview of Shakespeare’s comedies and discuss some of them in greater detail, such as The Comedy of Errors , The Taming of the Shrew , The Merchant of Venice, A Midsummer Night's Dream, The Merry Wives of Windsor, Much Ado About Nothing, Twelfth Night , and As You Like It . Students will be introduced to the most interesting and relevant aspects of each play with respect to notions of genre, power, gender, love, identity, sexuality, patriarchy, dramaturgy and staging, to name only a few. Part 2: Shakespeare’s Poetry, WS 2023/24, fr 12-14 These days, we tend to think of Shakespeare as a playwright. However, to many of his contemporaries, it seemed entirely certain that he would be remembered as a poet. His fellow writer Richard Barnfield, for one, predicted that Shakespeare’s reputation would rest on the quality of his verse: The clergyman and writer Francis Meres declared, in similar terms, that “the sweet witty soul of Ovid lives in mellifluous and honey-tongued Shakespeare”. The aim of this course, then, is to give some attention to Shakespeare the poet. Taking our cue from Barnfield, we will focus on the analysis and interpretation of two narrative poems, Venus and Adonis (1593) and The Rape of Lucrece (1594). We will probably round off the discussion by studying a selection of Shakespeare’s sonnets. |
Lernziele |
Verständnis theoretischer Texte verschiedener Fachrichtungen (interdisziplinäre Kompetenz), Analyse und Verständnis von Grundbegriffen der Cultural Studies (interkulturelle Kompetenz), Entwicklung von Fertigkeiten in der Textinterpretation, Erweiterung der Sprachkompetenz. |